Przejdź do głównej zawartości

Bohater na dziś: czasownik.

 

Dziś zaczęliśmy się zajmować czymś, co może wydawać się skomplikowane, ale obiecuję, że razem to ogarniemy. Mówię o odmianie czasownika.

Czasownik odpowiada na pytania co robi, co się z nim dzieje. Czasownik to jedna z tak zwanych części mowy. Spróbuję Wam to wyjaśnić ;-)


Wyobraźcie sobie, że język to wielki plac zabaw, a czasowniki to takie szalone małpki, które ciągle coś robią. Skaczą, biegają, krzyczą, śmieją się, płaczą, jedzą banany... i to wszystko naraz!

Czasownik to słowo, które opisuje akcję, ruch, stan lub to, co się dzieje.

To tak, jakbyście oglądali film z superbohaterem. Superbohater leci, walczy, ratuje świat – te wszystkie słowa to właśnie czasowniki!

Przykłady z życia wzięte:

  • Kiedy pies szczeka, biega za piłką i macha ogonem, to wszystko są czasowniki.
  • Kiedy wy czytacie książkę, piszecie zadanie domowe i śmiejecie się z żartów, to też są czasowniki.
  • Nawet kiedy słońce świeci i deszcz pada, to mamy do czynienia z czasownikami.


Czasownik to taki „aktywny” kuzyn rzeczownika. Rzeczownik to jak leniwy kot, który tylko leży i śpi, a czasownik to jak mały szczeniak, który ciągle biega i szczeka.

Dlaczego czasowniki są ważne?

Bez czasowników zdania byłyby nudne jak flaki z olejem! Wyobraźcie sobie zdanie: „Ja... banan...”. Co ja robię z tym bananem? Jem go? Rzucam nim? Maluję go na różowo? Dopiero czasownik nadaje zdaniu sens i energię!

Mam nadzieję, że teraz czasowniki wydają się wam bardziej przyjazne. Pamiętajcie, że język polski to wielka przygoda, a czasowniki to tylko jedne z wielu szalonych małpek, które spotkacie na swojej drodze.


Co znaczy, że czasownik się odmienia?

Wyobraźcie sobie, że czasownik to taki kameleon – zmienia kolory, żeby dopasować się do otoczenia. W naszym przypadku „kolory” to końcówki wyrazów, a „otoczenie” to to, kto wykonuje daną czynność i kiedy.

O co chodzi z tymi końcówkami?

  • Ja – kiedy to ja coś robię, czasownik ma jedną końcówkę, np. ja czytam.
  • Ty – kiedy to ty coś robisz, końcówka jest inna, np. ty czytasz.
  • On/ona/ono – a kiedy to ktoś inny coś robi, końcówka znowu się zmienia, np. on czyta.

I tak dalej, dla każdej osoby i liczby. To trochę jak przebieranie lalki – zmieniamy ubranka (końcówki), żeby pasowały do okazji.

Dlaczego to takie trudne?

Język polski jest jak labirynt dla obcokrajowców. Mamy tyle różnych końcówek, że nawet superkomputer mógłby się pogubić! Ale nie martwcie się, z czasem i praktyką wszystko stanie się prostsze.


Wyobraźcie sobie, że kosmita ląduje w Polsce i próbuje mówić po polsku. Mówi: „Ja lecieć statek kosmiczny”. Brzmi śmiesznie, prawda? Bo nie odmienił czasownika! Powinien powiedzieć: „Ja lecę statkiem kosmicznym”.

Podsumowując

Odmiana czasownika to po prostu zmienianie końcówek, żeby pasowały do tego, kto i kiedy wykonuje daną czynność. To trochę jak taniec – czasownik musi znać odpowiednie kroki (końcówki), żeby zatańczyć w rytm zdania.


To, co Wam się jeszcze może przydać zamieszczam poniżej ;-)

Cel:

Umiesz używać czasowników w mówieniu i pisaniu - masz wiedzę z zakresu czasownika 


Kryteria sukcesu:
Wiesz, na jakie pytania odpowiada czasownik
Umiesz wskazać czasowniki
Umiesz użyć czasowników w różnych formach
Potrafisz odmienić czasownik przez:
Osoby,
liczby,
rodzaje,
czasy.



I jeszcze ćwiczenia - możecie się pobawić, łatwiej i szybciej zapamiętacie ;-)
https://wordwall.net/pl/resource/53120417/polish-second-language/czyta%c4%87-ogl%c4%85da%c4%87-pyta%c4%87-gra%c4%87-odmiana











Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...