Przejdź do głównej zawartości

Kiedy postawić kropkę między zdaniami np. w opowiadaniu?

Moi Drodzy, kilka (kurczę, trochę przydługich) informacji o tym, kiedy postawić kropkę - pomogą Wam one budować dłuższe teksty, np. opowiadania.

Kropka informuje nas, że myśl została zakończona.



Oznacza to, że zdanie, które zakończyło się kropką, wyraża pełną i kompletną myśl. Nie wymaga ono żadnego dodatkowego uzupełnienia, aby było zrozumiałe. Możemy porównać to do sytuacji, w której ktoś opowiada historię i na końcu mówi: "I to już koniec!". Kropka w zdaniu pełni podobną funkcję - sygnalizuje, że to już koniec danej myśli.

Kiedy postawić kropkę? - zwracaj uwagę na znaczenie, tj.

  • czy zdanie ma sens? Najważniejsze to upewnić się, czy zdanie, które chcemy zakończyć kropką, ma sens. Czy wyraża pełną myśl? Czy można je zrozumieć bez dodawania kolejnych słów? Jeśli tak, to prawdopodobnie jest to dobre miejsce na kropkę.
  • Czy myśl jest zakończona? Czasami zdanie może być poprawne, ale myśl nie jest jeszcze zakończona. Na przykład: "Kiedy poszedłem do sklepu..." - to zdanie jest poprawne, ale myśl nie jest pełna. Musimy dodać, co stało się, kiedy poszedł do sklepu, np. "...kupiłem lody." Dopiero wtedy możemy postawić kropkę.

Kiedy postawić kropkę? 
Uważaj, by zdania były połączone kropkami i tworzyły logiczną całość, a nie były "ciągnięte" bez końca.

Zobacz na dwa przykłady. Który lepiej się czyta i rozumie?

Przykład 1: Ciąg informacji (bez kropek)

Mikołajek poszedł do szkoły z tatą wracali autobusem Mikołajek zobaczył kolegę zaczął z nim rozmawiać tata kupił mu lody Mikołajek zjadł lody poszedł do domu bawił się z kolegami grał w piłkę nożną padał deszcz Mikołajek wrócił do domu zjadł kolację poszedł spać.

Przykład 2: Logicznie zbudowany tekst (z kropkami)

Mikołajek poszedł rano do szkoły. Tata odprowadził go na przystanek autobusowy. Po szkole wracał z tatą tym samym autobusem. Mikołajek zobaczył kolegę i zaczął z nim rozmawiać. Tata w tym czasie kupił mu lody. Chłopiec zjadł lody ze smakiem. Po powrocie do domu bawił się z kolegami. Grali w piłkę nożną, ale zaczął padać deszcz. Mikołajek wrócił więc do domu. Zjadł kolację i poszedł spać.

Kiedy postawić kropkę? - zwracaj uwagę na spójność tekstu, czyli:

  • czy zdania łączą się w logiczną całość? W opowiadaniu ważne jest, aby zdania łączyły się w logiczną całość. Kropka powinna oddzielać zdania, które opowiadają o różnych wydarzeniach lub elementach historii. Logiczna całość to połączenie zdań w taki sposób, że tworzą one spójną i zrozumiałą historię lub opis. Można to porównać do układania puzzli - każde zdanie jest jak element puzzla, a logiczna całość to obraz, który powstaje po ułożeniu wszystkich elementów w odpowiedniej kolejności.

Przykład: Wyobraź sobie, że opowiadasz o swoim dniu. Mógłbyś powiedzieć: "Wstałem rano. Zjadłem śniadanie. Poszedłem do szkoły." To jest logiczna całość, ponieważ zdania łączą się w opowieść o tym, co zrobiłeś rano. Ale gdybyś powiedział: "Wstałem rano. Lubię lody. Pada deszcz." To nie byłaby logiczna całość, ponieważ zdania nie są ze sobą powiązane.

  • czy kropka nie przerywa opisu? Czasami zdanie może być długie i zawierać wiele szczegółów. W takim przypadku warto zastanowić się, czy nie lepiej rozbić je na dwa krótsze zdania, aby ułatwić czytanie i zrozumienie tekstu.
Przykład: 
Zbyt długie zdanie: "Kasia, która uwielbia bawić się ze swoim psem, który ma na imię Azor i jest bardzo energiczny, poszła z nim na spacer do parku, gdzie spotkali swojego przyjaciela, który też miał psa."

Po rozbiciu: "Kasia uwielbia bawić się ze swoim psem Azorem. Azor jest bardzo energiczny. Poszli razem na spacer do parku. Tam spotkali przyjaciela, który też miał psa."



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...