Przejdź do głównej zawartości

Magiczne czasowniki - podróż w czasie i przestrzeni.



Na rozgrzewkę - czasowniki:

“Co nowego, co dobrego, co dziwnego, co strasznego”



Cele na dziś:

  • potrafisz odmienić czasownik przez czasy (przeszły, teraźniejszy, przyszły).
  • rozumiesz, że czasowniki w czasie przeszłym i przyszłym złożonym odmieniają się przez rodzaje (męski, żeński, nijaki).
  • odmieniasz czasowniki w praktyce.
  • rozwijasz umiejętność współpracy w grupie.


Jak czasowniki podróżują w czsaie i przestrzeni - potraficie odpowiedzieć na to pytanie???


Zabawa „Podróż w czasie”  - praca w zespołach

Każda grupa otrzymuje kartę z czasownikiem 

Spróbujcie opisać, co ten czasownik robił w przeszłości, co robi teraz i co będzie robił w przyszłości.

Zapiszcie swoje propozycje na flipcharcie.




Odkrywanie rodzajów
 
Wypiszcie czasowniki w czasie przeszłym lub przyszłym złożonym.
Spójrzcie na obrazki przedstawiające różne sytuacje, w których biorą udział osoby różnej płci. Jak zmieni się forma czasownika, jeśli czynność wykonywała dziewczynka, chłopiec lub zwierzę. Jak zmienia się czasownik, jeśli czynność wykonują grupy osób (takie same i różne pod względem płci)








Ćwiczenia praktyczne
rodzaje czsownika




znajdź czasowniki


Podsumowanie:



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...