Przejdź do głównej zawartości

Sieciakowe zasady ekranowe.

Cele:

  • potrafisz nazwać zagrożenia w sieci,
  • znasz konsekwencje wynikające z nadmiernego korzystania z ekranów, 
  • wiesz, czym jest równowaga w korzystaniu z ekranów i jak należy o nią dbać.
  • znasz zasady zrównoważonego korzystania z urządzeń ekranowych i chcesz wprowadzić je w życie.



Najpierw: szybkie rundki
Ile czasu spędzasz w Internecie? Co lubisz tam robić?


Krąg pomysłów:
Pomyślmy teraz wszyscy: jakie mogą być skutki nadużywania Internetu?






brak kontroli nad czasem, 

rezygnacja z zainteresowań, hobby, 

pogarszające się relacje z rodziną i znajomymi, 

kłótnie dotyczące korzystania z internetu, 

kłopoty w nauce, 

konsekwencje zdrowotne: zmęczenie, pogarszający się wzrok.



Mój czas wolny






Jak rozumiecie pojęcie umiaru w korzystaniu z ekranów?




Sieciakowe zasady ekranowe: 

„Wyobraźcie sobie, że otrzymaliście od Sztucznej Inteligencji zadanie  wypracowania i przekazania rówieśnikom Sieciakowych Zasad Ekranowych. Z kart, które dostaliście,  powycinajcie słowa i przyklejcie je w odpowiedniej kolejności na górze kartki A3, tak żeby powstała  zasada. Za chwilę omówimy wszystkie zasady, a potem, na pozostałym miejscu na waszych kartkach,  przygotujecie plakaty, które zilustrują ułożoną przez was zasadę”. 




1) Ograniczam czas przed ekranem. (warto ustalić limit czasu na korzystanie z ekranów, ponieważ zbyt  dużo czasu przed ekranami może szkodzić zdrowiu. Bezpieczny czas dla osób w wieku 6–12 lat to  mniej więcej 2 godziny dziennie (dotyczy wszystkich ekranów, również TV). 

2) Nie korzystam z ekranu przed snem. (światło emitowane przez urządzenia ekranowe utrudnia  zasypianie i pogarsza jakość snu, dlatego najlepiej odkładać je na godzinę przed snem. 

3) Nie trzymam telefonu w sypialni. (telefon w sypialni rozprasza i jest pokusą. Przychodzące  powiadomienia i inne dźwięki mogą przerywać sen. Zaleca się ładowanie urządzenia poza  sypialnią i wyciszenie na noc powiadomień. 

4) Nie korzystam z ekranu podczas posiłków. (urządzenia nie powinny zakłócać rozmów z bliskimi  ani rozpraszać w trakcie wspólnego spędzania czasu. Jedzenie przed ekranami ma negatywny wpływ  na proces trawienia i tworzy złe nawyki żywieniowe. 

5) Odkładam ekrany podczas odrabiania lekcji. (aby zapewnić utrzymanie uwagi, nie należy sięgać  po ekrany w trakcie odrabiania lekcji. Dobrym pomysłem jest nietrzymanie urządzenia w zasięgu wzroku,  ponieważ sam jego widok może negatywnie wpływać na koncentrację. 

6) Spędzam czas aktywnie. (spacer, gra zespołowa, jazda na rowerze itd. pomagają w utrzymaniu  równowagi w korzystaniu z ekranów, a także pozytywnie wpływają na kondycję naszego ciała i mózgu. 

7) Bawię się z innymi bez ekranów. (warto zadbać o czas na rozmowy, gry i zabawy bez ekranów.  Wyciszenie powiadomień i odłożenie telefonów, jak również wyłączenie telewizora pozwoli  skupić się na byciu razem z innymi.


Do posłuchania dla Was ;-)






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...