Cele:
- potrafisz nazwać zagrożenia w sieci,
- znasz konsekwencje wynikające z nadmiernego korzystania z ekranów,
- wiesz, czym jest równowaga w korzystaniu z ekranów i jak należy o nią dbać.
- znasz zasady zrównoważonego korzystania z urządzeń ekranowych i chcesz wprowadzić je w życie.
Najpierw: szybkie rundki
Ile czasu spędzasz w Internecie? Co lubisz tam robić?
Krąg pomysłów:
Pomyślmy teraz wszyscy: jakie mogą być skutki nadużywania Internetu?
rezygnacja z zainteresowań, hobby,
pogarszające się relacje z rodziną i znajomymi,
kłótnie dotyczące korzystania z internetu,
kłopoty w nauce,
konsekwencje zdrowotne: zmęczenie, pogarszający się wzrok.
Mój czas wolny
Jak rozumiecie pojęcie umiaru w korzystaniu z ekranów?
Sieciakowe zasady ekranowe:
„Wyobraźcie sobie, że otrzymaliście od Sztucznej Inteligencji zadanie wypracowania i przekazania rówieśnikom Sieciakowych Zasad Ekranowych. Z kart, które dostaliście, powycinajcie słowa i przyklejcie je w odpowiedniej kolejności na górze kartki A3, tak żeby powstała zasada. Za chwilę omówimy wszystkie zasady, a potem, na pozostałym miejscu na waszych kartkach, przygotujecie plakaty, które zilustrują ułożoną przez was zasadę”.
1) Ograniczam czas przed ekranem. (warto ustalić limit czasu na korzystanie z ekranów, ponieważ zbyt dużo czasu przed ekranami może szkodzić zdrowiu. Bezpieczny czas dla osób w wieku 6–12 lat to mniej więcej 2 godziny dziennie (dotyczy wszystkich ekranów, również TV).
2) Nie korzystam z ekranu przed snem. (światło emitowane przez urządzenia ekranowe utrudnia zasypianie i pogarsza jakość snu, dlatego najlepiej odkładać je na godzinę przed snem.
3) Nie trzymam telefonu w sypialni. (telefon w sypialni rozprasza i jest pokusą. Przychodzące powiadomienia i inne dźwięki mogą przerywać sen. Zaleca się ładowanie urządzenia poza sypialnią i wyciszenie na noc powiadomień.
4) Nie korzystam z ekranu podczas posiłków. (urządzenia nie powinny zakłócać rozmów z bliskimi ani rozpraszać w trakcie wspólnego spędzania czasu. Jedzenie przed ekranami ma negatywny wpływ na proces trawienia i tworzy złe nawyki żywieniowe.
5) Odkładam ekrany podczas odrabiania lekcji. (aby zapewnić utrzymanie uwagi, nie należy sięgać po ekrany w trakcie odrabiania lekcji. Dobrym pomysłem jest nietrzymanie urządzenia w zasięgu wzroku, ponieważ sam jego widok może negatywnie wpływać na koncentrację.
6) Spędzam czas aktywnie. (spacer, gra zespołowa, jazda na rowerze itd. pomagają w utrzymaniu równowagi w korzystaniu z ekranów, a także pozytywnie wpływają na kondycję naszego ciała i mózgu.
7) Bawię się z innymi bez ekranów. (warto zadbać o czas na rozmowy, gry i zabawy bez ekranów. Wyciszenie powiadomień i odłożenie telefonów, jak również wyłączenie telewizora pozwoli skupić się na byciu razem z innymi.
Do posłuchania dla Was ;-)
Komentarze
Prześlij komentarz