Przejdź do głównej zawartości

Szkolne (i życiowe) problemy w "Mikołajku".

 Moi Drodzy,


tak to będzie wyglądać: przygotowywać będę jakąś lekcję - zamieszczę ją Wam tutaj z jakimiś moimi komentarzami, wyjaśnieniami, ze zdjęciami Waszych prac, z celami, kryteriami sukcesu itd. Powiecie mi - mam nadzieję - czego byście jeszcze chcieli/potrzebowali ;-)


Cel: znasz, rozumiesz, analizujesz zachowania bohaterów książki "Mikołajek" by lepiej rozumieć ludzi

Kryteria sukcesu:

  • Rozumiesz, co to jest problem.

  • Umiesz wskazać problemy, jakie mieli bohaterowie opowiadań "Mikołajek".

  • Myślisz w sposób złożony (potrafisz podać przyczynę zachowania ludzi, skutek, sposób rozwiązania jakiegoś problemu).

  • Swoimi słowami zapisujesz notatkę dotyczącą znaczenia słów, które są dla Ciebie nowe (np. problem, nałóg, nietolerancja).



CO TO JEST PROBLEM?
JAKIE PROBLEMY WIDZICIE W "MIKOŁAJKU"? - nad tymi pytaniami pracowaliśmy.
A potem pomagaliście sobie w analizie zachowań bohaterów pracując w parach/ trójkach.
Tutaj tylko jedna karta pracy, mieliście ich więcej ;-)



Niesamowicie mądrze piszecie - jeśli macie ochotę zerknąć na  to, jak analizujecie zachowania ludzi - zapraszam ;-) Album - Zdjęcia Google








Komentarz:

Co znaczy analiza zachowania?


Wyobraź sobie, że jesteś detektywem, który próbuje rozwiązać zagadkę. Musisz dokładnie przyjrzeć się wszystkim śladom i poszlakom, żeby zrozumieć, co się wydarzyło. Analiza zachowania to trochę jak taka detektywistyczna praca, ale zamiast szukać przestępcy, staramy się zrozumieć, dlaczego ktoś zachowuje się w określony sposób.

Co to znaczy "zachowanie"?

Zachowanie to wszystko, co robimy: mówimy, chodzimy, jemy, śmiejemy się, płaczemy, a nawet myślimy. To po prostu nasze reakcje na to, co się dzieje wokół nas.

Na czym polega analiza zachowania?

Kiedy analizujemy zachowanie, staramy się odpowiedzieć na kilka ważnych pytań:
Co się stało przed tym zachowaniem? Czy ktoś powiedział coś śmiesznego? Czy może zdarzyło się coś smutnego?
Co dokładnie zrobiła ta osoba? Czy krzyczała? Czy uśmiechała się?
Co się stało potem? Czy ktoś się rozzłościł? Czy może ktoś się ucieszył?

Odpowiadając na te pytania, możemy zrozumieć, dlaczego ktoś zachował się w dany sposób. Czasami robimy coś, bo chcemy dostać nagrodę, a czasami uniknąć kary. Czasami zachowujemy się tak, bo czujemy się smutni, źli albo przestraszeni.

Po co analizujemy zachowanie?

Analiza zachowania pomaga nam lepiej zrozumieć siebie i innych. Dzięki temu możemy nauczyć się, jak radzić sobie z trudnymi emocjami i jak budować lepsze relacje z innymi ludźmi. Czasami analiza zachowania jest też bardzo ważna w pracy psychologów i terapeutów, którzy pomagają ludziom z problemami.

Przykład:

Wyobraź sobie, że twój kolega zaczął krzyczeć na ciebie bez powodu. Zamiast się złościć, możesz spróbować przeanalizować jego zachowanie. Może był zły z powodu czegoś innego? Może czuł się zazdrosny? Jeśli zrozumiesz, dlaczego tak się zachował, łatwiej będzie ci z nim porozmawiać i rozwiązać problem.

Podsumowanie:

Analiza zachowania to narzędzie, które pomaga nam zrozumieć, dlaczego ludzie robią to, co robią. To trochę jak detektywistyczna praca, ale zamiast szukać przestępcy, staramy się zrozumieć ludzkie zachowania. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć siebie i innych i budować lepsze relacje.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...