Przejdź do głównej zawartości

Z perspektywy... bukietu.

Cel: utrwalasz podstawowe terminy związane z literaturą: opowiadanie, narrator, bohater; pracujesz fiszkami

Kryteria sukcesu:

Wiesz, kim jest narrator i co dzięki niemu zyskuje /traci tekst

Układasz opowiadanie, zmieniając narratora.


Fiszkowe i ołówkowe zadanie

Zaznaczcie 4 fragmenty (w wybranych opowiadaniach), w których wypowiada się narrator.

Co Waszym zdaniem zmieniłoby się w książce, gdyby te same przygody uczniów opowiadał/a:

- wychowawczyni Mikołajka
- mama Mikołajka
- ktoś bezstronny, obserwujący to, co się dzieje
- pies

Czego by wtedy w książce było więcej?
Czego mniej?
Czego nie byłoby wcale?
A co mogłoby się pojawić?


Rozdział: "Śliczny bukiet"


1. Urodziny mamy.
2. Pieniądze w kieszeni.
3. Wizyta w kwiaciarni z Alcestem.
4. Spotkanie z kolegami - bitka.
5. Zniszczenie bukietu.
6. Gra w kulki z Euzebiuszem - kolejne zniszczenia.
7. Kwiat na samochodzie.
8. Zostaje jeden kwiat.
9. Dom i płacz MIkołajka.
10. Radość mamy.

Praca w grupach (?)

Każda grupa ma za zadanie opowiedzieć tę samą historię z innej perspektywy przedstawiając swoją wersję opowiadania.
Każda grupa ma za zadanie jak najmocniej wczuć się w perspektywę swojego narratora, spróbować oddać jego punkt widzenia i jego emocje związane z wydarzeniami.
Zapiszcie najpierw plan wydarzeń, by o niczym nie zapomnieć.

gr. 1: narratorem jest mama
gr. 2: narratorem jest pani pracująca w kwiaciarni
gr. 3: narratorem jest Joachim
gr. 4: narratorem jest... bukiet







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...