Cel na dziś:
umiem odmieniać czasowniki mówiąc i pisząc
Kryteria sukcesu:
etap 1
Przygotujcie krótkie scenki, w których będziecie odgrywać różne tryby czasownika. Np. tryb oznajmujący: „Idę do sklepu.” (normalna czynność)
tryb rozkazujący: „Idź do sklepu!” (rozkaz, prośba)
tryb przypuszczający: „Poszedłbym do sklepu, gdyby nie padało.” (warunek)
Możecie używać rekwizytów i przebrań, aby uatrakcyjnić przedstawienie.
Będziecie losować kartkę i Waszym zadaniem będzie odmienić czasownik przez wszystkie trzy tryby.
Możecie wprowadzić element losowości, w postaci kostki, i wylosowania osoby, liczby, oraz czasu.
- potrafię odmienić czasownik przez osoby, czasy (przeszły, teraźniejszy, przyszły), liczby.
- rozumiem, że czasowniki w czasie przeszłym i przyszłym złożonym odmieniają się przez rodzaje (męski, żeński, nijaki).
- odmieniam czasowniki przez rodzaje i tryby
Odkrywanie rodzajów - idziemy na podwórko, z kredą ;-)
etap 1
Narysować macie postacie:
mężczyzny - on - (oznaczać będzie rodzaj męski)
kobiety - ona - (oznaczać będzie rodzaj żeński)
dziecka - ono - (oznaczać będzie rodzaj nijaki)
mężczyzn - oni - (oznaczać będzie rodzaj męskoosobowy)
kobiet - one - (oznaczać będzie rodzaj niemęskoosobowy)
kobiet i dzieci - też one - (oznaczać będzie rodzaj niemęskoosobowy)
etap 2
Odmieniamy czasowniki przez rodzaje
Żeby się tego nauczyć, do dyspozycji dodatkowo mamy:
perukę damską
perukę męską
lizaki ;-)
etap 3
Odmieniamy czasowniki na czas!!! Trochę pobiegacie (krzyczycie odmieniony czasownik będąc na rysunku z odpowiednim rodzajem). Ja mierzę Wam czas - włączam stoper!!!
Lista czasowników, które możemy wykorzystać:
Ruch i zabawa:
- biegać, skakać, tańczyć, pływać, wspinać się, turlać się, pełzać, chodzić, jeździć, skakać na skakance, grać w piłkę, rzucać, kopać, łapać, biegać na wyścigi, gonić, bawić się w chowanego.
Czynności codzienne:
- jeść, pić, spać, myć się, czesać się, ubierać się, sprzątać, gotować, piec, malować, rysować, pisać, czytać, uczyć się, odrabiać lekcje, pomagać, sprzątać zabawki.
Mówienie i dźwięki:
- mówić, szeptać, krzyczeć, wołać, śpiewać, nucić, gwizdać, opowiadać, pytać, odpowiadać, śmiać się, płakać, kłócić się, godzić się.
Myślenie i uczucia:
- myśleć, marzyć, planować, decydować, wybierać, lubić, kochać, nienawidzić, bać się, cieszyć się, smucić się, dziwić się, zachwycać się, rozczarowywać się.
Zwierzęta i natura:
- latać, skakać, pływać, szczekać, miauczeć, warczeć, biegać, kopać, grzebać, rosnąć, kwitnąć, więdnąć, padać (deszcz), świecić (słońce), wiać (wiatr).
Przedmioty i czynności:
- budować (z klocków), układać (puzzle), ciąć (nożyczkami), kleić, rysować, malować, składać (papier), rozkładać (zabawki), chować (zabawki), znajdować (zabawki).
Zmysły:
- widzieć, słyszeć, czuć, dotykać, smakować, wąchać.
Odmieniamy czasowniki przez tryby. O co chodzi??? Zobaczcie:
Odmiana czasownika przez tryby:
Jak się tego będziemy uczyć?
1. Teatrzyk trybów:
Przygotujcie krótkie scenki, w których będziecie odgrywać różne tryby czasownika. Np. tryb oznajmujący: „Idę do sklepu.” (normalna czynność)
tryb rozkazujący: „Idź do sklepu!” (rozkaz, prośba)
tryb przypuszczający: „Poszedłbym do sklepu, gdyby nie padało.” (warunek)
Możecie używać rekwizytów i przebrań, aby uatrakcyjnić przedstawienie.
2. Zabawa „Magiczne pudełko”:
Przygotujcie pudełko, w którym znajdą się kartki z różnymi czasownikami.Będziecie losować kartkę i Waszym zadaniem będzie odmienić czasownik przez wszystkie trzy tryby.
Możecie wprowadzić element losowości, w postaci kostki, i wylosowania osoby, liczby, oraz czasu.
Komentarze
Prześlij komentarz