Przejdź do głównej zawartości

Odmiana czasownika przez rodzaje i tryby



Cel na dziś:
umiem odmieniać czasowniki mówiąc i pisząc

Kryteria sukcesu:

  • potrafię odmienić czasownik przez osoby, czasy (przeszły, teraźniejszy, przyszły), liczby.
  • rozumiem, że czasowniki w czasie przeszłym i przyszłym złożonym odmieniają się przez rodzaje (męski, żeński, nijaki).
  • odmieniam czasowniki przez rodzaje i tryby


Odkrywanie rodzajów - idziemy na podwórko, z kredą ;-)

 
etap 1
Narysować macie postacie:
mężczyzny  - on - (oznaczać będzie rodzaj męski)
kobiety - ona - (oznaczać będzie rodzaj żeński) 
dziecka - ono - (oznaczać będzie rodzaj nijaki)
mężczyzn - oni - (oznaczać będzie rodzaj męskoosobowy) 
kobiet - one - (oznaczać będzie rodzaj niemęskoosobowy)
kobiet i dzieci - też one - (oznaczać będzie rodzaj niemęskoosobowy)

etap 2
Odmieniamy czasowniki przez rodzaje

Żeby się tego nauczyć, do dyspozycji dodatkowo mamy:
perukę damską
perukę męską
lizaki ;-)

etap 3
Odmieniamy czasowniki na czas!!! Trochę pobiegacie (krzyczycie odmieniony czasownik będąc na rysunku z odpowiednim rodzajem). Ja mierzę Wam czas - włączam stoper!!!


Lista czasowników, które możemy wykorzystać:

Ruch i zabawa:

  • biegać, skakać, tańczyć, pływać, wspinać się, turlać się, pełzać, chodzić, jeździć, skakać na skakance, grać w piłkę, rzucać, kopać, łapać, biegać na wyścigi, gonić, bawić się w chowanego.

Czynności codzienne:

  • jeść, pić, spać, myć się, czesać się, ubierać się, sprzątać, gotować, piec, malować, rysować, pisać, czytać, uczyć się, odrabiać lekcje, pomagać, sprzątać zabawki.

Mówienie i dźwięki:

  • mówić, szeptać, krzyczeć, wołać, śpiewać, nucić, gwizdać, opowiadać, pytać, odpowiadać, śmiać się, płakać, kłócić się, godzić się.

Myślenie i uczucia:

  • myśleć, marzyć, planować, decydować, wybierać, lubić, kochać, nienawidzić, bać się, cieszyć się, smucić się, dziwić się, zachwycać się, rozczarowywać się.

Zwierzęta i natura:

  • latać, skakać, pływać, szczekać, miauczeć, warczeć, biegać, kopać, grzebać, rosnąć, kwitnąć, więdnąć, padać (deszcz), świecić (słońce), wiać (wiatr).

Przedmioty i czynności:

  • budować (z klocków), układać (puzzle), ciąć (nożyczkami), kleić, rysować, malować, składać (papier), rozkładać (zabawki), chować (zabawki), znajdować (zabawki).

Zmysły:

  • widzieć, słyszeć, czuć, dotykać, smakować, wąchać.



Odmieniamy czasowniki przez tryby. O co chodzi??? Zobaczcie:






Odmiana czasownika przez tryby:


Jak się tego będziemy uczyć? 



1. Teatrzyk trybów:


Przygotujcie krótkie scenki, w których będziecie odgrywać różne tryby czasownika. Np. tryb oznajmujący: „Idę do sklepu.” (normalna czynność)
tryb rozkazujący: „Idź do sklepu!” (rozkaz, prośba)
tryb przypuszczający: „Poszedłbym do sklepu, gdyby nie padało.” (warunek)
Możecie używać rekwizytów i przebrań, aby uatrakcyjnić przedstawienie.


2. Zabawa „Magiczne pudełko”:

Przygotujcie pudełko, w którym znajdą się kartki z różnymi czasownikami.
Będziecie losować kartkę i Waszym zadaniem będzie odmienić czasownik przez wszystkie trzy tryby.
Możecie wprowadzić element losowości, w postaci kostki, i wylosowania osoby, liczby, oraz czasu.











Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...