Zapraszam Was do niezwykłej lekcji, która przeniesie Was prosto do magicznego świata Jana Brzechwy. Dziś wcielicie się w uczniów Akademii pana Kleksa i weźmiecie udział w stacjach zadaniowych, które przypomną Wam atmosferę tej wyjątkowej szkoły.
🎯 Cele lekcji:
-
Poznajemy świat "Akademii pana Kleksa" i przypominamy, jak wyglądały lekcje w książce Jana Brzechwy.
-
Ćwiczymy kreatywne pisanie, czytanie ze zrozumieniem i pracę w grupie.
-
Rozwijamy wyobraźnię i umiejętność wyrażania siebie.
-
Tworzymy metaplan – wspólnie zastanowimy się, jaka jest nasza szkoła i jak chcielibyśmy, by wyglądała.
📖 ROZGRZEWKA: PRZED LEKCJĄ
Zanim rozpoczniemy naszą przygodę w stacjach zadaniowych, usiądźcie wygodnie i zastanówcie się wspólnie nad poniższymi pytaniami. Odpowiedzi możecie zapisać na kartce lub przedyskutować w grupie. Skorzystajcie z książki „Akademia pana Kleksa”, by znaleźć odpowiednie fragmenty!
-
Jak wyglądały lekcje w Akademii pana Kleksa?
Poszukajcie w książce opisów zajęć – jakie były, czym się różniły od zwykłych lekcji? -
Czego uczyły się dzieci w Akademii?
Jakie były przedmioty, jak wyglądała nauka, co najbardziej Was zaskoczyło? -
Po co pan Kleks prowadził taką szkołę?
Jakie mógł mieć cele? Dlaczego wybrał właśnie taki sposób nauczania?
🔄 ORGANIZACJA PRACY
Zadania wykonujemy w grupach, poruszając się po stacjach. Na każdej z nich znajdziecie kopertę z instrukcją. Pamiętajcie o pracy zespołowej i kontroli czasu – na każdą stację macie określoną liczbę minut. Po wykonaniu zadania schowajcie je do swojej koperty grupowej. Gotowi?
🧵 STANOWISKO: PRZĘDZENIE LITER
Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Przędzenie liter.
Przygotujcie igłę z nitką i przystąpcie do działania. W kopercie znajdziecie literkę, którą należy przeszyć. Obszytą literkę schowajcie do swojej koperty. Igłę i nitkę odłóżcie na miejsce.
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!
🪑 STANOWISKO: RUPIECIARNIA
Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Rupieciarnia.
Przy stanowisku znajdziecie przedmioty, które mogą wydawać się dziwne. Wybierzcie jeden z nich i zapiszcie, do czego może lub mógł służyć. Po skończonej pracy włóżcie kartkę z opisem do koperty, a przedmiot odłóżcie na miejsce.
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!
🌍 STANOWISKO: KULA ŚWIATA (zamiennik dla geografii)
Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Kula świata.
Z kolorowych kartek wykonajcie papierową kulę ziemską. Zaznaczcie na niej miejsca na świecie, które znacie – z książek, filmów, wakacji, albo z opowieści rodziny. Do każdego miejsca przypnijcie małą karteczkę z nazwą i krótkim dopiskiem: Dlaczego to miejsce jest dla nas ważne?
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!
🎈 STANOWISKO: KOLORYSTYKA
Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Kolorystyka.
W kopercie znajdziecie balon, sznurek i karteczkę z dziurką. Nadmuchajcie balonik, zwiążcie go sznurkiem. Na karteczce zapiszcie pytanie do pana Kleksa – każde słowo innym kolorem! Przywiążcie karteczkę do balona.
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!
🎨 STANOWISKO: KLEKSOGRAFIA
Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Kleksografia.
W kopercie znajdziecie kartkę A4 i pędzelek. Na stole znajdują się farby i woda. Wykonajcie farbowe plamy, złóżcie kartkę na pół, odciśnijcie kleksy i nazwijcie swoje dzieło.
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!
🧠 ZAKOŃCZENIE: METAPLAN
Na koniec lekcji stworzymy wspólnie metaplan. Na dużym plakacie odpowiemy na pytania:
-
Jak wygląda nauka w naszej szkole?
-
Co w niej lubimy?
-
Czego moglibyśmy się nauczyć od Akademii pana Kleksa?
-
Co mogłoby się zmienić, żeby nauka była jeszcze ciekawsza?
A nasza szkoła? (metaplan)
Komentarze
Prześlij komentarz