Przejdź do głównej zawartości

Zwariowane (?) w Akademii Pana Kleksa.



Zapraszam Was do niezwykłej lekcji, która przeniesie Was prosto do magicznego świata Jana Brzechwy. Dziś wcielicie się w uczniów Akademii pana Kleksa i weźmiecie udział w stacjach zadaniowych, które przypomną Wam atmosferę tej wyjątkowej szkoły.

🎯 Cele lekcji:

  • Poznajemy świat "Akademii pana Kleksa" i przypominamy, jak wyglądały lekcje w książce Jana Brzechwy.

  • Ćwiczymy kreatywne pisanie, czytanie ze zrozumieniem i pracę w grupie.

  • Rozwijamy wyobraźnię i umiejętność wyrażania siebie.

  • Tworzymy metaplan – wspólnie zastanowimy się, jaka jest nasza szkoła i jak chcielibyśmy, by wyglądała.


📖 ROZGRZEWKA: PRZED LEKCJĄ

Zanim rozpoczniemy naszą przygodę w stacjach zadaniowych, usiądźcie wygodnie i zastanówcie się wspólnie nad poniższymi pytaniami. Odpowiedzi możecie zapisać na kartce lub przedyskutować w grupie. Skorzystajcie z książki „Akademia pana Kleksa”, by znaleźć odpowiednie fragmenty!

  1. Jak wyglądały lekcje w Akademii pana Kleksa?
    Poszukajcie w książce opisów zajęć – jakie były, czym się różniły od zwykłych lekcji?

  2. Czego uczyły się dzieci w Akademii?
    Jakie były przedmioty, jak wyglądała nauka, co najbardziej Was zaskoczyło?

  3. Po co pan Kleks prowadził taką szkołę?
    Jakie mógł mieć cele? Dlaczego wybrał właśnie taki sposób nauczania?


🔄 ORGANIZACJA PRACY

Zadania wykonujemy w grupach, poruszając się po stacjach. Na każdej z nich znajdziecie kopertę z instrukcją. Pamiętajcie o pracy zespołowej i kontroli czasu – na każdą stację macie określoną liczbę minut. Po wykonaniu zadania schowajcie je do swojej koperty grupowej. Gotowi?


🧵 STANOWISKO: PRZĘDZENIE LITER

Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Przędzenie liter.
Przygotujcie igłę z nitką i przystąpcie do działania. W kopercie znajdziecie literkę, którą należy przeszyć. Obszytą literkę schowajcie do swojej koperty. Igłę i nitkę odłóżcie na miejsce.
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!


🪑 STANOWISKO: RUPIECIARNIA

Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Rupieciarnia.
Przy stanowisku znajdziecie przedmioty, które mogą wydawać się dziwne. Wybierzcie jeden z nich i zapiszcie, do czego może lub mógł służyć. Po skończonej pracy włóżcie kartkę z opisem do koperty, a przedmiot odłóżcie na miejsce.
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!


🌍 STANOWISKO: KULA ŚWIATA (zamiennik dla geografii)

Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Kula świata.
Z kolorowych kartek wykonajcie papierową kulę ziemską. Zaznaczcie na niej miejsca na świecie, które znacie – z książek, filmów, wakacji, albo z opowieści rodziny. Do każdego miejsca przypnijcie małą karteczkę z nazwą i krótkim dopiskiem: Dlaczego to miejsce jest dla nas ważne?
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!


🎈 STANOWISKO: KOLORYSTYKA

Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Kolorystyka.
W kopercie znajdziecie balon, sznurek i karteczkę z dziurką. Nadmuchajcie balonik, zwiążcie go sznurkiem. Na karteczce zapiszcie pytanie do pana Kleksa – każde słowo innym kolorem! Przywiążcie karteczkę do balona.
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!


🎨 STANOWISKO: KLEKSOGRAFIA

Instrukcja dla grup:
Przed Wami lekcja – Kleksografia.
W kopercie znajdziecie kartkę A4 i pędzelek. Na stole znajdują się farby i woda. Wykonajcie farbowe plamy, złóżcie kartkę na pół, odciśnijcie kleksy i nazwijcie swoje dzieło.
⏰ Na wykonanie zadania macie …… minut.
Powodzenia!


🧠 ZAKOŃCZENIE: METAPLAN

Na koniec lekcji stworzymy wspólnie metaplan. Na dużym plakacie odpowiemy na pytania:

  • Jak wygląda nauka w naszej szkole?

  • Co w niej lubimy?

  • Czego moglibyśmy się nauczyć od Akademii pana Kleksa?

  • Co mogłoby się zmienić, żeby nauka była jeszcze ciekawsza?

A nasza szkoła? (metaplan)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...