Przejdź do głównej zawartości

Przyjaciel i kolega.




potrafisz rozróżnić relację przyjaciela od relacji kolegi, wyjaśnić, jakie cechy charakteryzują obie te relacje oraz rozumiesz, na czym polega budowanie prawdziwej przyjaźni. 

Zabawa "Dwa Kręgi" - wprowadzenie

Jeśli odpowiedź na pytanie bardziej pasuje do "kolegi", dzieci z kręgu "Koledzy" robią jeden krok do przodu. Jeśli odpowiedź bardziej pasuje do "przyjaciela", krok do przodu robią dzieci z kręgu "Przyjaciele"

  • "Z kim najczęściej wymieniasz się zabawkami lub przedmiotami?" (Może być jedno i drugie)
  • "Kto pamięta o twoich urodzinach bez przypominania?" (Prawdopodobnie przyjaciel)
  • "Z kim planujesz wspólne wyjścia poza szkołą?" (Częściej przyjaciel)
  • "Kto cię wysłucha, nawet gdy mówisz o czymś nudnym?" (Prawdopodobnie przyjaciel)
  • "Z kim rywalizujesz w grach, ale potraficie się potem śmiać?" (Może być jedno i drugie)
  • "Kto cię upomni, gdy zrobisz coś źle, bo mu na tobie zależy?" (Prawdopodobnie przyjaciel)
  • "Z kim musisz być cały czas miły/miła, żeby wasza relacja trwała?" (Bardziej kolega)
  • "Kto cieszy się z twoich sukcesów?" (Prawdopodobnie przyjaciel)
  • "Z kim dzielisz się swoim jedzeniem na przerwie?" (Może być jedno i drugie, ale z przyjacielem częściej bez wahania)
  • "Kto pomoże ci posprzątać po zabawie, nawet jeśli nie musi?" (Prawdopodobnie przyjaciel)
  • "Z kim rozmawiasz o swoich marzeniach i planach?" (Częściej przyjaciel)
  • "Kto zaprosi cię do swojej grupy, nawet jeśli inni nie są do końca przekonani?" (Prawdopodobnie przyjaciel)
  • "Z kim spędzasz czas, bo tak wypada?" (Bardziej kolega)
  • "Kto potrafi cię rozśmieszyć, nawet gdy ci smutno?" (Prawdopodobnie przyjaciel)
  • "Z kim masz podobne poczucie humoru?" (Może być jedno i drugie, ale u przyjaciół często jest silniejsze)
  • "Kto akceptuje cię takim, jakim jesteś, z twoimi wadami i zaletami?" (Prawdopodobnie przyjaciel)
  • "Z kim czujesz się swobodnie i nie musisz udawać kogoś innego?" (Prawdopodobnie przyjaciel)




  • "Kto to jest wasz przyjaciel? A kto to jest wasz kolega?". 

    Burza mózgów cech:  małe grupy (3-4 osoby), każda grupa ma za zadanie wypisać cechy, które ich zdaniem opisują przyjaciela, a na oddzielnej liście cechy opisujące kolegę.
    Potem prezentacja i przedstawienie swoich list. 

Scenki sytuacyjne "Przyjaciel czy kolega?"

  1. Opisy sytuacji (scenki lub tekst)
    • "Ktoś cię popycha na korytarzu i śmieje się."
    • "Zapomniałeś/aś zeszytu do matematyki."
    • "Masz urodziny i organizujesz przyjęcie."
    • "Dostałeś/aś nową grę i chcesz w nią z kimś zagrać."
    • "Jest ci smutno, bo pokłóciłeś/aś się z rodzicem."
  2. Odgrywanie scenek: każda grupa losuje opis sytuacji i ma za zadanie odegrać, jak zachowałby się w tej sytuacji przyjaciel, a jak kolega.
  3. Omówienie scenek: "Czy to zachowanie bardziej pasuje do przyjaciela, czy do kolegi? Dlaczego?".

Opowiadanie 1: Dwa drzewa na łące

Na zielonej łące rosły dwa drzewa: Stary Dąb i Młoda Brzoza. Dąb był silny i rozłożysty, a Brzoza smukła i gibka. Obok nich często bawiły się dzieci.

Dzieci lubiły Dęba, bo dawał im cień w upalne dni i mogli się o niego opierać, gdy odpoczywały po zabawie w berka. Mówiły o nim: "To nasz kolega Dąb, zawsze jest tu, gdy go potrzebujemy na chwilę wytchnienia." Przychodziły do niego, gdy im pasowało, a potem biegły dalej.

Brzoza też miała swoje dzieci. Przychodziła do niej Zosia, która lubiła przytulać się do jej gładkiej kory i opowiadać jej o swoich sekretach. Przychodził Tomek, który wspinał się na jej nisko rosnące gałęzie i marzył o dalekich podróżach. Przychodziła Ania, która w cieniu Brzozy czytała swoje ulubione książki. Oni nie tylko korzystali z Brzozy, ale też o nią dbali. Zimą otrzepywali z niej śnieg, a latem podlewali, gdy było sucho. Brzoza słuchała ich opowieści, cieszyła się z ich radości i martwiła ich smutkami.

Pewnego dnia przyszła burza. Wiał silny wiatr i padał rzęsisty deszcz. Dzieci schowały się do domów. Stary Dąb stał mocno, ale jego gałęzie trzeszczały. Młoda Brzoza uginała się pod naporem wiatru, ale nie złamała się. Zosia, Tomek i Ania martwili się o swoją Brzozę. Gdy tylko burza minęła, wybiegli na łąkę. Zobaczyli, że Brzoza jest cała, tylko kilka liści leżało na ziemi. Przytulili się do jej pnia z ulgą.

Następnego dnia dzieci znowu bawiły się na łące. Podbiegły też do Dęba, żeby odpocząć. Wtedy Zosia powiedziała: "Widzicie? Dąb jest jak nasz kolega. Jest tu, kiedy potrzebujemy chwili wytchnienia. Ale Brzoza... Brzoza jest jak nasza przyjaciółka. Martwimy się o nią, dbamy o nią i cieszymy się, że jest blisko, nie tylko wtedy, gdy nam coś daje."

Tomek dodał: "Przyjaciel to ktoś, kto jest z tobą nie tylko w dobrej chwili, ale też wtedy, gdy jest trudno."

A Ania podsumowała: "I komu ty też dajesz coś od siebie - swój czas, troskę i serce."


Opowiadanie 2: Chytry Lisek i Mądra Sowa

Chytry Lisek Łapek bardzo chciał mieć przyjaciół. Widział inne zwierzęta bawiące się razem, śmiejące się i pomagające sobie, i czuł ukłucie samotności. Ale Łapek nie wiedział, jak zdobyć prawdziwych przyjaciół. Zamiast być miłym i uczciwym, postanowił użyć sprytu – tego nieuczciwego.

Spotkał dwie wiewiórki, Kitkę i Puszystą, które zbierały orzechy. Łapek podszedł do Kitki i szepnął: "Wiesz, Kitko, Puszysta chowa najlepsze orzechy tylko dla siebie. Widziałem, jak zakopała wielki skarb pod tym dębem, a tobie nic nie powiedziała."

Potem pobiegł do Puszystej i powiedział: "Słuchaj, Puszysta, Kitka śmieje się z twojego ogona. Mówi, że wygląda jak zmokła szczotka i że zbierasz same małe orzeszki."

Zasiał w sercach wiewiórek nieufność i złość. Kitka zaczęła podejrzliwie patrzeć na Puszystą, a Puszysta unikała Kitki. Łapek cieszył się w ukryciu, myśląc: "Teraz będą same i smutne, może wtedy się do mnie przyłączą, bo nie będą miały nikogo innego."

Następnie Łapek zobaczył dwa zające, Hopka i Śmiga, które urządzały wyścigi na łące. Podbiegł do Hopka i powiedział: "Śmig cię oszukuje! Widziałem, jak podstawił ci nogę za tamtym kamieniem, żeby wygrać."

A do Śmiga wyszeptał: "Hopek mówi, że jesteś wolny jak ślimak i nigdy go nie dogonisz. Śmiał się z ciebie za twoimi plecami."

Zające zaczęły się kłócić i przestały razem biegać. Łapek znowu był z siebie zadowolony. "Teraz będą samotni i może zechcą się ze mną bawić" - myślał.

Pewnego wieczoru Łapek siedział sam pod starym dębem, nadal samotny. Zauważyła go Mądra Sowa, która siedziała na gałęzi. Sowa widziała wszystko, co zrobił Łapek.

"Dlaczego jesteś taki smutny, Łapku?" - zapytała Sowa swoim mądrym głosem.

"Chcę mieć przyjaciół, ale jakoś mi to nie wychodzi" - westchnął Lisek.

Sowa spojrzała na niego przenikliwie. "Powiedz mi, Łapku, jak próbowałeś ich zdobyć?"

Łapek opowiedział jej o swoich kłamstwach i intrygach, o nastawianiu jednych przeciwko drugim.

Sowa posłuchała w ciszy, a potem rzekła spokojnie: "Łapku, przyjaźni nie buduje się na kłamstwach i oszustwach. Pomyśl, jak byś się czuł, gdyby ktoś tak postąpił z tobą?"

Łapek spuścił nos. Zrozumiał, że Sowa ma rację. Jego chytre plany sprawiły tylko, że inne zwierzęta były smutne i poróżnione, a on sam pozostał samotny.

"Prawdziwa przyjaźń" - ciągnęła Sowa - "opiera się na zaufaniu, szczerości i dobroci. Przyjaciele troszczą się o siebie, pomagają sobie w trudnych chwilach i cieszą się razem z sukcesów. Ale pamiętaj, Łapku, przyjaźń nie rodzi się w jeden dzień. Potrzeba czasu, by kogoś naprawdę poznać, zaufać mu i zbliżyć się do niego. To jak sadzenie małego ziarenka – trzeba je podlewać, dbać o nie, a zanim wyrośnie silne drzewo, minie wiele czasu."

"Co powinienem zrobić?" - zapytał Łapek, czując wstyd.

"Powinieneś przeprosić te zwierzęta, którym sprawiłeś przykrość" - powiedziała Sowa. "I odtąd bądź uczciwy i życzliwy. Nie oczekuj, że od razu zostaną twoimi najlepszymi przyjaciółmi. Bądź po prostu sobą, bądź pomocny i cierpliwy. Pozwól im cię poznać, a ty poznaj ich. Zaufanie buduje się powoli, krok po kroku. Spędzaj z nimi czas, rozmawiaj, dziel się swoimi myślami i uczuciami. Prawdziwe więzi potrzebują czasu, by się umocnić."

Łapek posłuchał mądrej Sowy. Następnego dnia odszukał Kitkę i Puszystą i przeprosił je za swoje kłamstwa. Wyjaśnił, że bardzo chciał mieć przyjaciół, ale nie wiedział, jak to zrobić dobrze. Wiewiórki były zaskoczone, ale widząc jego szczerość i skruchę, wybaczyły mu. Jednak nie od razu zaczęły mu ufać bezgranicznie. Zaczęły spędzać z nim trochę czasu, obserwując, czy jego zmiana jest prawdziwa.

Potem Łapek znalazł Hopka i Śmiga i również ich przeprosił. Zające zrozumiały, że zostały oszukane i ucieszyły się, że prawda wyszła na jaw. Znowu zaczęły razem biegać i zapraszały Łapka, by do nich dołączył, ale początkowo z pewną rezerwą.

Łapek zrozumiał, że Sowa miała rację. Nie wystarczyło przeprosić, musiał teraz pokazać, że się zmienił. Zaczął spędzać czas z wiewiórkami i zającami. Nie narzucał się, był cierpliwy i po prostu miły. Dzielił się z nimi znalezionymi jagodami, ostrzegał przed niebezpieczeństwem i słuchał ich opowieści. Z czasem, gdy widziały jego szczerość i dobroć, ich zaufanie do niego rosło. Kitka i Puszysta zaczęły opowiadać mu o swoich troskach, a Hopek i Śmig zapraszali go na dłuższe wycieczki.

Łapek nauczył się, że prawdziwa przyjaźń to nie coś, co można zdobyć chytrością. To coś, co rośnie powoli, dzięki wspólnym przeżyciom, okazanemu zaufaniu i spędzonemu razem czasowi. Zrozumiał, że bycie dobrym i szczerym jest jak sadzenie ziarenka przyjaźni, które z czasem, pielęgnowane wspólnie, zamienia się w silną i trwałą więź.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...