Cele lekcji:
przypomnienie treści wiersza w zabawny sposób,
rozwijanie kreatywności i współpracy w grupie,
dobra zabawa na koniec roku!
Szybki wstęp: „Z kim mamy do czynienia?”
Pytania otwarte:
-
Kim był Pan Twardowski?
-
Co zrobił, że diabeł chciał go porwać?
-
Co go uratowało?
2. 🎉 Gra drużynowa: „Diabelskie wyzwania Pana Twardowskiego”
POdzielcie się na 3–4 drużyny. Waszym zadaniem jest przejść przez „piekielne próby”, które przygotował dla nich sam Mefistofeles! Za każde zadanie zdobywacie punkty.
Możemy przygotować planszę-piekło albo po prostu liczyć punkty na tablicy.
🔹 Zadanie 1: Rymowane bingo (4 min)
Dajesz drużynom planszę z urwanymi wersami z wiersza. Mają dopisać brakujące rymy. Przykład:
-
„Bo Twardowski, w naszej stronie,
Jeszcze z diabłem... W karczmie siadł przy kuflu piwa ....
Twardowski był zuch, choć się trochę bał ...
Diabeł go złapał tuż pod Krakowem ...
Gdy kogut zapiał w izbie z rana ...
Gdy diabeł wzrokiem swym zatrzeszczał ..
Twardowski z piekłem grał va banque ...
Diabeł go ciągnie wprost do piekła,
Pan Twardowski znał już sztuczki,
Choć podpisane było zło,
🔹 Zadanie 2: Kalambury z piekła rodem
Jedna osoba z drużyny pokazuje wyrażenia związane z wierszem:
„czarcia skóra”, „diabeł”, „karczma”, „lustro”, „kogut”, „Pan Twardowski”.
🔹 Zadanie 3: „Nie daj się diabłu!” – quiz
Wymyślcie pytania do tekstu wiersza:
-
Gdzie miał się Twardowski przenieść?
-
Co zrobił, żeby odwlec pójście do piekła?
-
Jaki środek transportu wybrał diabeł?
3. Finał: „Zróbmy z tego legendę!” (10 minut)
-
Drużyny dostaną kartki-pustaki, na których mają narysować okładkę współczesnej książki pt. Pan Twardowski kontra… (np. sztuczna inteligencja, Facebook, kontrola biletów w tramwaju itp.).
-
Galeria prac na tablicy + głosowanie: która historia brzmi najbardziej czarodziejsko?
Bonus (jeśli czas pozwoli): Zaklęcia Pana Twardowskiego
Każdy uczeń pisze swoje zabawne zaklęcie, np.
„Abrakadabra, dzień bez kartkówki – niech się spełni moje życiówki!”
Komentarze
Prześlij komentarz