rozdział VIII
Co robimy???
SMS-y lub wiadomości głosowe między postaciami (np. Pinokio pisze do Dżepetta).
„Co by zrobił Pinokio, gdyby miał telefon?”
rozdział IX
Sąd nad Pinokiem
Przeczytaliście kontrowersyjne działania bohatera – zróbcie symulację:
-
Sędzia, prokurator, obrońca, świadkowie, Pinokio.
-
Uczniowie uzasadniają swoje stanowiska na podstawie tekstu.
Emocjonalna mapa rozdziału
-
Jak zmieniały się emocje Pinokia w rozdziale? Narysujcie linię emocjonalną (radość – smutek – złość itd.)
rozdziały XIV - XVI
Teatr Cieni lub Mini-Scenka: „Spotkanie ze Zbójcami”
-
Odegrajcie scenę spotkania Pinokia z rozbójnikami.
Umiejętności: rozumienie tekstu, interpretacja emocji, praca zespołowa.
Emocje Pinokia – mapa uczuć
-
Wypiszcie, co czuł Pinokio w różnych momentach: np. pewność siebie → strach → rozpacz → nadzieja.
-
Stwórzcie „mapę uczuć” lub „termometr emocji” z kolorami lub ikonami.
Cel: rozwijanie empatii, rozumienie postaci, nazywanie emocji.
Rozprawa: „Czy Pinokio sam sobie jest winien?”
-
Przed Wami: głosowanie i dyskusja: czy kłopoty Pinokia wynikają z jego charakteru, czy ze złośliwości świata?
-
Możecie zrobić sąd klasowy: obrońcy i oskarżyciele, sędzia, świadkowie (Świerszcz, Wróżka, Pinokio).
⚖️ Umiejętności: argumentacja, interpretacja postaci, myślenie krytyczne.
Lekarski raport – diagnoza pajaca
-
Jako „lekarze” napiszcie raport medyczny:
-
Pacjent: Pinokio
-
Objawy: drgawki, skrępowanie szyi, emocjonalne rozbicie
-
Diagnoza: ? (np. „ostre skutki nieposłuszeństwa moralnego”)
-
Zalecenia: słuchać Świerszcza, nie wychodzić nocą
-
🧪 Umiejętności: zabawa konwencją, rozumienie metafory i humoru, tworzenie tekstu użytkowego.
Co zrobiłbyś inaczej? – pisemna refleksja
-
Krótkie pisanie: „Gdybym był Pinokiem, zrobiłbym...”, „Czego nauczyła mnie ta historia?”
-
Dokończ zdanie – „Pinokio zrozumiał, że...”
Cel: autorefleksja, budowanie umiejętności wnioskowania.
Portret duszy Pinokia (praca plastyczna)
-
Stwórzcie symboliczny portret – jak wygląda dusza Pinokia po tych przygodach?
-
Można użyć kolorów, symboli: np. rozdartą połowę serca, smutne oczy, błyszczące cekiny, nici zamiast rąk itp.
Umiejętności: interpretacja symboliczna, wyrażanie emocji obrazem.
„Mądrość Świerszcza” – tworzymy Złotą Księgę Dobrych Rad
-
Zapiszcie przestrogi i mądrości, których udzieliłby Świerszcz na podstawie tego fragmentu.
-
Np. „Nie wychodź nocą bez celu”, „Jeśli coś brzmi zbyt pięknie, by było prawdziwe – to pewnie nie jest prawdziwe”.
Umiejętności: synteza treści, przenoszenie morału na język dziecka.
Komentarze
Prześlij komentarz