Przejdź do głównej zawartości

Pinokio





 rozdział VIII


Co robimy???

SMS-y lub wiadomości głosowe między postaciami (np. Pinokio pisze do Dżepetta).

„Co by zrobił Pinokio, gdyby miał telefon?”


rozdział IX

Sąd nad Pinokiem
Przeczytaliście  kontrowersyjne działania bohatera – zróbcie symulację:

  • Sędzia, prokurator, obrońca, świadkowie, Pinokio.

  • Uczniowie uzasadniają swoje stanowiska na podstawie tekstu.


rozdział X

Emocjonalna mapa rozdziału

  • Jak zmieniały się emocje Pinokia w rozdziale? Narysujcie linię emocjonalną (radość – smutek – złość itd.)


rozdziały XIV - XVI


Teatr Cieni lub Mini-Scenka: „Spotkanie ze Zbójcami”

  • Odegrajcie scenę spotkania Pinokia z rozbójnikami.

  • Umiejętności: rozumienie tekstu, interpretacja emocji, praca zespołowa.

Emocje Pinokia – mapa uczuć

  • Wypiszcie, co czuł Pinokio w różnych momentach: np. pewność siebie → strach → rozpacz → nadzieja.

  • Stwórzcie „mapę uczuć” lub „termometr emocji” z kolorami lub ikonami.

Cel: rozwijanie empatii, rozumienie postaci, nazywanie emocji.

Rozprawa: „Czy Pinokio sam sobie jest winien?”

  • Przed Wami: głosowanie i dyskusja: czy kłopoty Pinokia wynikają z jego charakteru, czy ze złośliwości świata?

  • Możecie zrobić sąd klasowy: obrońcy i oskarżyciele, sędzia, świadkowie (Świerszcz, Wróżka, Pinokio).

⚖️ Umiejętności: argumentacja, interpretacja postaci, myślenie krytyczne.

Lekarski raport – diagnoza pajaca

  • Jako „lekarze” napiszcie raport medyczny:

    • Pacjent: Pinokio

    • Objawy: drgawki, skrępowanie szyi, emocjonalne rozbicie

    • Diagnoza: ? (np. „ostre skutki nieposłuszeństwa moralnego”)

    • Zalecenia: słuchać Świerszcza, nie wychodzić nocą

🧪 Umiejętności: zabawa konwencją, rozumienie metafory i humoru, tworzenie tekstu użytkowego.

Co zrobiłbyś inaczej? – pisemna refleksja

  • Krótkie pisanie: „Gdybym był Pinokiem, zrobiłbym...”, „Czego nauczyła mnie ta historia?”

  • Dokończ zdanie – „Pinokio zrozumiał, że...”

Cel: autorefleksja, budowanie umiejętności wnioskowania.

Portret duszy Pinokia (praca plastyczna)

  • Stwórzcie symboliczny portret – jak wygląda dusza Pinokia po tych przygodach?

  • Można użyć kolorów, symboli: np. rozdartą połowę serca, smutne oczy, błyszczące cekiny, nici zamiast rąk itp.

Umiejętności: interpretacja symboliczna, wyrażanie emocji obrazem.


„Mądrość Świerszcza” – tworzymy Złotą Księgę Dobrych Rad

  • Zapiszcie przestrogi i mądrości, których udzieliłby Świerszcz na podstawie tego fragmentu.

  • Np. „Nie wychodź nocą bez celu”, „Jeśli coś brzmi zbyt pięknie, by było prawdziwe – to pewnie nie jest prawdziwe”.

Umiejętności: synteza treści, przenoszenie morału na język dziecka.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...