Przejdź do głównej zawartości

Piłka zmyłka i tropy lektur – startujemy w 5 klasie!

 

Kryteria sukcesu:


  1. Podzieliłem się choć jednym wspomnieniem, uczuciem albo skojarzeniem z wakacji.

  2. Posłuchałem innych i dowiedziałem się czegoś nowego o kolegach i koleżankach.

  3. Zaskoczyłem siebie lub innych ciekawą odpowiedzią (może śmieszną, może pomysłową).

  4. Wiem, jakie lektury będziemy czytać w tym roku i mam już swoje pierwsze skojarzenia z nimi.

  5. Czułem się częścią grupy – nasza klasa to drużyna, a nie zawody „kto miał ciekawsze wakacje”.

 




Rundka z piłką zmyłką ;-)

Skupimy się na doświadczeniach, emocjach i drobnych radościach, bo są dostępne dla nas wszystkich, niezależnie od tego, gdzie spędziliśmy lato ;-)


przeżycia i emocje

  1. Co najbardziej cię ucieszyło w wakacje?

  2. Jaka była twoja najfajniejsza chwila tego lata?

  3. Z czego w wakacje byłeś/byłaś dumny/a?

  4. Co cię rozśmieszyło najbardziej w te wakacje?

  5. Jakie marzenie udało ci się spełnić, choćby malutkie?

aktywności codzienne

  1. Jaką nową rzecz spróbowałeś/aś w te wakacje? (np. sport, potrawa, gra, książka)

  2. Czy odkryłeś/aś jakieś fajne miejsce w swojej okolicy?

  3. Jaką książkę, film, grę albo piosenkę najbardziej zapamiętałeś/aś z lata?

  4. Z kim spędziłeś/aś najwięcej czasu?

wyobraźnia i zabawa

  1. Gdyby twoje wakacje były kolorem, to jakim i dlaczego?

  2. Gdyby twoje wakacje miały smak – to jaki?

  3. Jakim zwierzęciem byłyby twoje wakacje?


Wyzwanie kolejne:

O czym będą lektury omawiane przez nas w klasie 5?
(liczy się każdy pomysł, ten niby zwykły i ten najbardziej szalony ;-)

(czegoś brakuje w tych poniżej zapisanych tekstach ;-)


Adam Mickiewicz Przyjaciele
Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni 
Marian Orłoń O Wandzie, co nie chciała Niemca 
Juliusz Słowacki W pamiętniku Zofii Bobrówny 
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz 
mity o: powstaniu świata, Demeter i Korze, Syzyfie, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Dedalu i Ikarze
Adam Mickiewicz Powrót taty 
Bolesław Prus Katarynka
Clive Staples Lewis Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa
Lektury uzupełniające Przygody Tomka Sawyera lub Ania z Zielonego Wzgórza


Na domknięcie

„List do piątej klasy”

Zapiszcie na karteczce jedno życzenie dla siebie i klasy na nowy rok szkolny ;-)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na powitanie ;-)

Na razie napiszę Wam "Dzień dobry" - bardzo się cieszę, że udało się Wam odszukać tę stronę!!! Dajcie mi chwilę czasu na jej stworzenie (pewno przez najbliższe dni gdy będziecie tutaj, co rusz zauważycie jakąś zmianę).  

Piszemy plan wydarzeń (żeby jednak to zrobić, będziecie musieli zajrzeć w przeróżne zakamarki szkoły...)

 Cel: piszesz plan wydarzeń do wybranego opowiadania zawartego w lekturze "Mikołajek" Kryteria sukcesu: - analizujesz przykładowe plany wydarzeń - na ich podstawie tworzysz instrukcję pisania tej krótkiej formy wypowiedzi. - z kolegą/koleżanką układasz plan wydarzeń do wybranego przez Was opowiadania. To zaczniemy od... mapy skarbów ;-) Pracować będziecie w zespołach. Każda grupa dostanie tajemniczą mapę skarbów, która podpowie jej, gdzie jest skarb.  Tym skarbem są...  Niekompletne plany wydarzeń, schowane gdzieś w czeluściach szkoły... W trzech jej miejscach... Te plany wydarzeń będą jednak pomieszane, poplątane. Ale... Jeśli uda się Wam je znaleźć, będziecie mogli je poukładać a następnie przeanalizować (przyjrzeć się im) tak, byście wiedzieli, co to jest plan wydarzeń i jak go napisać. Każdy zespół więc ma trzy zadania: znaleźć skarb, przeanalizować plany wydarzeń i napisać instrukcję (jak napisać plan wydarzeń). Mapa skarbów - zagadki:  Dysk Google Najpierw to, ...

Czeskie zwyczaje wielkanocne

Info na kolejny projekt... Nasz scenariusz:  scenariusz - narracja i to, co wymyśliliście:  Przygotujcie się na wesołą podróż po czeskich zwyczajach wielkanocnych! Myślicie, że Wielkanoc to tylko malowanie jajek i czekoladowy zajączek? Nic bardziej mylnego! Nasza sąsiednia Republika Czeska też ma niezłą gromadkę wesołych tradycji. Więc chodźcie z nami na tę jajeczną zabawę! 1. Pomlázka, ta smagająca radość! (Całe Czechy) To coś dla chłopaków z szybkimi nogami! W Poniedziałek Wielkanocny (czes. Velikonoční pondělí ) chłopcy chodzą z wierzbowymi pomlázkami (czes. pomlázka – zapamiętajcie tę nazwę!) i lekko smagają dziewczyny po nogach. Nie martwcie się, to nie jest żadne bicie! Według starego wierzenia ma to zapewnić dziewczynom zdrowie, urodę i płodność. A co za to dostaną chłopcy? Malowane jajka – kraszanki (czes. kraslice – jakie one są piękne!), słodycze albo i jakiś pieniążek (czes. penízek ). Więc dziewczyny, przygotujcie sobie kokardy na pomlázkę, a chłopcy, trenuj...